Wednesday 23 March 2011

PERTAMA KALI SAYA MENJEJAKKAN KAKI KE PERKAMPUNGAN ORANG ASLI

Pada  22 Februari 2011, saya telah menyertai Program Latihah Amali Dakwah di Tanah Gembur, Ledang Johor Darul Takzim. Tujuan Program ini di jalankan adalah untuk mendedahkan serba sedikit tentang Islam kepada masyarakat orang asli. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke perkampungan orang asli yang mana sebelum ini saya hanya pernah lihat masyarakat asli hanya di kaca tv, tetapi pada hari itu saya berkesempatan berjumpa dengan mereka. Saya tinggal di sana selama 7 hari. Di antara aktiviti pertama yang kami jalankan ialah menyediakan makan malam untuk mereka. Pada mulanya, saya menjangkakan ia kurang dapat menarik minat dan penyertaan Orang Asli tempatan untuk menikmati makan malam bersama kami, tetapi jangkaan saya meleset. Ramai juga orang asli yang turun pada malam tersebut. Dalam kesempatan ini, saya berpeluang untuk mengenali masyarakat asli dengan lebih dekat sekali. Di sana saya telah di berikan keluarga angkat, dan mendapat adik angkat seramai 7 orang. Saya dan rakan-rakan yang lain tidak tinggal di rumah keluarga angkat sebaliknya kami tinggal di balai yang telah di sediakan. Setiap hari kami akan menziarahi keluarga angkat. Bagi yang keluarga angkat dekat rumahnya mereka akan berjalan kaki dan bagi yang keluarga angkat jauh mereka pergi menaiki bas. Saya sempat berkongsi dengan keluarga angkat dengan dalam banyak perkara termasuklah berkenaan budaya, adat, nilai dan sebagainya. Saya dapat simpulkan bahawa, adat budaya mereka telah banyak mengalami perubahan. Adat budaya mereka juga sudah semakin dilupakan oleh Orang Asli sendiri.
  
ketika bersama keluarga angkat

No comments:

Post a Comment